O mnie
 
Polityk i ekonomista
 


Najnowsze komentarze
 
2014-03-29 23:07
poliwęglan do wpisu:
Wierząc w cuda
no i blog zakończony
 
2014-02-03 20:59
klimatyzacja do wpisu:
W gospodarce nic nie ginie
podstawa to dobrze wyciągać kasę z maluczkich
 
2014-02-03 20:58
klimatyzacja do wpisu:
Wierząc w cuda
cudów raczej nie będzie
 




 
Rok 2008
 

 
Rok 2007
 

 
Rok 2006
 


 Oceń wpis
   
Przedstawiam tezy mojego listopadowego komentarza (e-gap, 14.11.2007), bo ciągle są aktualne, zwłaszcza w wyniku ogłoszonej decyzji rządu o przystąpieniu do reformy KRUS.
Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył do Trybunału Konstytucyjnego przepis ustawy o świadczeniach zdrowotnych, który postanawia, że składka ubezpieczenia zdrowotnego za wszystkich rolników - niezależnie od ich majątku i dochodów - opłacana jest przez budżet państwa, czyli wszystkich podatników. Ponieważ jednak rolnicy nie płacą podatku dochodowego, to w praktyce zaskarżone rozwiązanie oznacza, że składkę ubezpieczenia zdrowotnego ludności wiejskiej opłaca ludność miejska.
Sprawa natychmiast została skojarzona z partyjną rywalizacją i przedstawiciele koalicji PO-PSL ocenili to jako uderzenie w nowyrząd. Tym bardziej, że obecny Rzecznik był kandydatem PiS.  
Nie wiem jakie są motywy Rzecznika i szczerze powiedziawszy nie ma to obecnie szczególnego znaczenia. Istotne jest to, że jego inicjatywa stawia rząd wobec konieczności przygotowania szerokiej reformy systemu ubezpieczenia społecznego rolników. Wydaje mi się zarazem, że cała sprawa została chyba jak dotąd zlekceważona. Co prawda, ze strony Trybunału Konstytucyjnego słychać, że będzie on rozstrzygać tę sprawę za jakieś pół roku. Być może więc, tym bardziej w atmosferze wyborczego sukcesu i przejmowania władzy, uznano, że to dużo czasu na przygotowanie odpowiednich kroków, ale to niebezpieczne złudzenie.
Gdyby bowiem Trybunał Konstytucyjny uznał zaskarżony przepis za niekonstytucyjny, to nie da się go w żaden sposób łatwo czymś zastąpić. Trybunał uznałby bowiem, że rolnicy powinni płacić składki ubezpieczenia w zależności od swych dochodów. A to zburzyłoby konstrukcję całego systemu ubezpieczenia społecznego rolników, która osadzona jest na fundamencie ryczałtowej składki. Problem w tym, że aby móc uzależnić składkę od dochodów trzeba dysponować jakimś systemem ewidencji dochodów ludności rolniczej. Ponieważ rolnicy nie płacą podatku dochodowego, takiego systemu nie ma, bo nie był potrzebny. Teraz trzeba będzie go stworzyć. Tu cudów nie ma, nie da się tego zrobić w pół roku, na to potrzeba paru lat.
Tym bardziej jednak konieczne staje się właśnie teraz, gdy nowy rząd przyjmuje swój program, zastanowienie się i rozstrzygnięcie, czy nie przystąpić do wypracowania strategii stopniowego objęcia ludności rolniczej powszechnym systemem podatkowym.
Można uznać, że wniosek Rzecznika stawia ponownie na porządku dziennym kwestię reformy KRUS. Sam uczestniczyłem w dwóch próbach reformowania tego systemu. Nie jest w istocie trudne pokazanie jak to zrobić. Odpowiednie dokumenty, projekty i odpowiedni ludzie do dziś są w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Uchowali się, choć na marginesie. Problem w tym, że nie da się zrobić żadnej sensownej i nawet rozłożonej na lata reformy bez ewidencji wysokości dochodu rolniczego. A to wielkie zadanie dla odważnych polityków i kompetentnych urzędników.
Od rozwiązania tej sprawy nie da się już uciec. Trybunał Konstytucyjny rozstrzygając kwestię prawną z pewnością weźmie pod uwagę, czy rząd ma przygotowaną poważną koncepcję rozwiązania problemu. I przyjmie takie orzeczenie, które umożliwi rządowi jej wdrożenie.
Jeśli jednak rząd niczego rozsądnego nie przygotuje, to może znaleźć się w sytuacji bez dobrego wyjścia. Nawet wierząc w cuda, trzeba zrobić swoje.
2008-01-22 12:59
Ogólne Komentarze (52)

Komentarze

2014-01-15 19:52:59 | *.*.*.* | oprocentowanie lokat bankowych
Re: Wierząc w cuda [0]
Cuda się nie zdarzają! skomentuj
2014-01-07 09:16:52 | *.*.*.* | e-papieros-sklep
Re: Wierząc w cuda [0]
Może jeszcze wróci do pisania. Ja czekam z niecierpliwością. skomentuj
2013-12-24 21:00:11 | *.*.*.* | michnik9
Re: Wierząc w cuda [0]
Szkoda, że już właściciel tego bloga nie publikuje nowych wpisów, bo na prawdę dobrze
pisał. skomentuj
2013-12-13 13:47:43 | *.*.*.* | najtanszy-kredyt.eu
Re: Wierząc w cuda [0]
Pan Jurek na premiera Polski! skomentuj
2013-12-13 09:20:04 | *.*.*.* | rzucanie palenia
Re: Wierząc w cuda [1]
Niezwykle ciekawy blog! skomentuj
2014-03-29 23:07:46 | *.*.*.* | poliwęglan
no i blog zakończony skomentuj
2013-11-04 11:32:13 | *.*.*.* | chudnij-szybko.pl
Re: Wierząc w cuda [0]
Świetny blog prowadzony przez mądrego człowieka. Czy myślicie, że jeszcze tu wróci? skomentuj
2013-10-28 10:31:52 | *.*.*.* | konsolidacja-kredytow.info
Re: Wierząc w cuda [0]
Istnieją mądrzy ludzie na świecie! skomentuj
2013-10-08 12:08:03 | *.*.*.* | katarzynalasek
Re: Wierząc w cuda [0]
Czy się stoi czy się leży dwa tysiące się należy! skomentuj
2013-10-04 13:38:56 | *.*.*.* | biolife
Re: Wierząc w cuda [1]
Ja nie wierzę w cuda skomentuj
2013-11-08 22:40:02 | *.*.*.* | Arecki1
cudów nie ma jest marketing skomentuj
2013-09-09 17:07:52 | *.*.*.* | inwestycje-finanse
Re: Wierząc w cuda [2]
Jak żyć Panie Jurku? Nie mam nawet pieniędzy, żeby kupić sobie iPhone ;( skomentuj
2014-02-03 20:58:01 | *.*.*.* | klimatyzacja
cudów raczej nie będzie skomentuj
2013-10-03 22:19:58 | *.*.*.* | porównanie lokat
Ja na sushi muszę chodzić co 2 tygodnie;/ skomentuj
2013-09-02 17:02:45 | *.*.*.* | jak-szybko-schudnac.info.pl
Re: Wierząc w cuda [0]
Pragmatyczne podejście zawsze było mocną stroną profesora Hausnera. Jak widać, na szczęście
nic się w tej materii nie zmieniło. skomentuj
2013-08-08 10:54:30 | *.*.*.* | inwestycje-finanse
Re: Wierząc w cuda [2]
Very interesting point of view! skomentuj
2013-08-10 11:15:58 | *.*.*.* | najtanszy-kredyt.net
I totally agree with you. skomentuj
2013-09-04 22:39:51 | *.*.*.* | finansowaniefirm.org
Aye, I stay positive with it. skomentuj
2012-10-04 10:31:36 | *.*.*.* | najlepsze lokaty
Re: Wierząc w cuda [4]
Dopiero dziś trafiłem na ten blog i jestem pełen podziwu jak trafne były uwagi Pana
Profesora. Szkoda, że do tej pory mało w tej sprawie się zmieniło... skomentuj
2013-05-16 23:30:22 | *.*.*.* | porównanie lokat
Szkoda.. szkoda też, że w najbliższym czasie nie zapowiadają się zmiany na lepsze.
Wciąż tylko afery, skandale, smoleńsk, brzozy itp itd. Ten sam kotlet wałkowany bez
końca, aż do znudzenia. skomentuj
2013-06-08 02:03:24 | *.*.*.* | inwestycje-finanse
PRzygotuj się na to samo, tylko z 10-cio krotnym natężeniem. Wybor tuż-tuż i
wszystko wskazuje na to, że PIS wygra. skomentuj
2013-07-14 16:51:55 | *.*.*.* | ranking-ofert.pl
We mnie wciąż tli się iskierka nadziei, że jednak do tego nie dojdzie. To
byłaby katastrofa dla RP.
Jednocześnie mam nadzieję, że gronkowiec zostanie zdymisjonowana. Jej
nieudolność wykończy stolicę. skomentuj
2013-07-16 22:10:44 | *.*.*.* | konsolidacja-kredytow.com
Nadejdzie czas IV RP i wszyscy zostaniecie rozliczeni! skomentuj
2012-06-26 17:50:46 | *.*.*.* | lokaty ranking
Re: Wierząc w cuda [0]
Zgadzam się z poprzednikiem. Panie profesorze kiedy możemy spodziewać się kolejnej
publikacji? skomentuj
2012-04-05 18:06:39 | *.*.*.* | handel emisjami
Re: Wierząc w cuda [1]
Szkoda, że Pan Hausner już tu nie pisze... skomentuj
2013-02-18 15:55:55 | *.*.*.* | oprocentowanie lokat bankowych
Niestety nie mogłam znaleźć innego bloga Pana Hausnera:( skomentuj
2012-03-06 12:41:57 | *.*.*.* | odgrzybianie
Re: Wierząc w cuda [0]
ja tez wierze w cuda
i wiem ze pkb tworzy nasza aktywnosc
dlatego ktos kto ciagle siedzi w domu to najgorsza rzecz dla pkb
trzeba zyc aktywnie i wydawac pieniadze na dobra ktore sa nam potrzebne i na ktore nas stac
i cala filozofia -- skomentuj
2011-02-19 15:52:36 | *.*.*.* | windykacyjny
Re: Wierząc w cuda [0]
Ja wierzę w cuda, że mogę je osiągnąć, dzięki temu w biznesie wiedzie mi się całkiem,
całkiem. skomentuj
2011-02-02 11:37:22 | *.*.*.* | opinie
Reforma ubezpieczen [4]
I niestety o jakichkolwiek reformach np. krus ani widu ani sluchu skomentuj
2013-06-23 22:29:26 | *.*.*.* | restauracja-dawidy
cud w gospodarce sie skończył skomentuj
2013-06-05 20:43:34 | *.*.*.* | separatory
i kolejne wybory za pasem, więc raczej reform nie będzie skomentuj
2011-03-20 14:12:15 | *.*.*.* | klimatyzacja
KRUS u broni PSL, nikt nie chce zadzierać z mocnymi grupami społecznymi skomentuj
2011-02-03 11:03:37 | *.*.*.* | klimatyzacja
Fajna podróż w przeszłość, w 2007/2008 roku spokojnie można było robić zmiany, kryzys
był tylko w ksiązkach skomentuj
2010-12-25 08:28:27 | *.*.*.* | darim
Re: Wierząc w cuda [0]
Bardzo pragmatyczny sposób myślenia, pozdrawiam. skomentuj
2010-12-24 12:02:49 | *.*.*.* | topman
Re: Wierząc w cuda [4]
A gdzie teraz ewentualnie można Pana Hausnera poczytać? skomentuj
2013-04-21 01:08:41 | *.*.*.* | aussie
Szukałbym dzieł w bibliotekach. skomentuj
2011-12-25 15:23:42 | *.*.*.* | montaż klimatyzacji
krus nie da się łatwo zreformować skomentuj
2011-05-22 22:00:50 | *.*.*.* | separatory
Dobrze ze czasem cuda sie zdarzaja skomentuj
2013-01-21 00:19:58 | *.*.*.* | aussie
Jakie znowu cuda? skomentuj
2009-05-21 01:11:59 | *.*.*.* | levko
Re: Wierząc w cuda [0]
Szkoda, że nie umieszcza Pan nowych wpisów. Chętnie przeczytam. Może mógłby Pan co jakiś
czas umieszczać komentarze do bieżącej sytuacji np. takie jak tekst opublikowany 14 maja
2009 w "Rzp", napisany wspólnie z M.Gronickim? Pozdrawiam. skomentuj
2008-11-27 11:47:35 | *.*.*.* | odzyskiwanie-danych
Re: Wierząc w cuda [0]
Przypadkiem odwiedziłem Pana bloga Panie Jerzy. Szkoda, że od dawna nie pisze Pan niczego
nowego. skomentuj
2008-03-24 19:38:59 | *.*.*.* | Bachusek
Re: Wierząc w cuda [1]
Konstutucja mówi wyraźnie:
Art. 68.
1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia.
2. Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, władze publiczne zapewniają
równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Warunki i
zakres udzielania świadczeń określa ustawa.

Skoro rolnicy nie płacą podatku dochodowego i składki zdrowotnej to nie pozbawia ich to
prawa do opieki zdrowotnej. Nie bardzo rozumiem dlaczego TK miałby uznać niekonstytucyjność
tej ustawy ( nawet jak cudem uzna to w praktyce nic to nie zmieni, bo ,,sprawiedliwej"
ustawy wymeśleć nie może ). Ustawa stawia rolników w pozycji uprzywilejowanej ( a nawet
pasożytniczej ) , ale niekonstytucyjności tej ustawy nie widzę. Owszem prawo durne i
niesprawiedliwe , ale z Konstytucją zgodne. Skoro ustawa zgodna z Konstytucją to żadnej
reformy KRUS nie będzie, bo PSL nie będzie ,,strzelać na własną bramkę" - jeśli rozumie
mnie Pan co chcę powiedzieć. skomentuj
2011-05-22 22:02:32 | *.*.*.* | separatory
kaę ktoś sobie bierze skomentuj
2008-03-23 18:17:47 | *.*.*.* | mama30
Re: Wierząc w cuda [0]
składki, składki, składki, mieszkam w mieście przygranicznym jestem samotna mamą czworga
dzieci/troje w wieku szkolnym/ chce pójść do pracy, ale jak??? niema u nas całodobowych
opiekunek, a jeśli są to nie będę w stanie na nie zapracować, przedszkola przyjmują do
siebie dzieci na podstawie zarobków rodzica., więć nawet nie mam szansy by sie dokształcać
ponieważ na czas kursów niemam co zrobić z najmłodszym dzieckiem kurs trwa kilka godzin
dziennie, ja nawet już nie licze że pójde do pracy. co by pan profesorze mi
doradził????????????????? skomentuj
2008-02-23 19:48:14 | *.*.*.* | damianw13
Re: Wierząc w cuda [2]
Reforma składki zdrowotnej rolników jest potrzebna, bowiem uzależnienie jej od ceny żyta
nie przedstawia sytuacji polskiej wsi, a tym bardziej budżetu, który składkę za rolników
płaci. Trudno planować subwencję, znając cenę dopiero w październiku (tak było w tym roku,
obliczono za mało o 200-300 mln).
Obecnie trwają prace nad zmianą ubezpieczeń rolników, ciekawe co "wymyśla", ale zdrowotnej
nie chcą na razie zmieniać czekają na wyrok Trybunału.
Panie Premierze opodatkowanie rolników podatkiem dochodowym to chyba kilkanaście lat, nawet
po ustaleniu jakiś zasad, wyedukowaniu rolników, co zrobić z dochodami gmin, które żyją z
podatku rolnego, a udział w podatku dochodowym rolników może skończyć się klapą jeżeli
tylko nieliczni mieliby dochód. skomentuj
2013-12-16 23:05:01 | *.*.*.* | separatory
No i blog zamilkł skomentuj
2013-03-31 19:59:59 | *.*.*.* | restauracja-dawidy
od cudów to jest inna partia skomentuj
2008-01-22 14:03:53 | *.*.*.* | brocha
Re: Wierząc w cuda [4]
Uważam, że najwyższa pora wprowadzić takie sama zasady dla rolników. Ale z drugiej strony
zgadzam się z panem, że trzeba się do całej rzeczy solidnie przygotować.

Fajnie, że w końcu Pan coś napisał. A co do treści WARTO było trzymać Pana blog w fee
readerze. skomentuj
2011-03-20 19:45:18 | *.*.*.* | klimatyzacja-Warszawa
Cud będzie jak nie będziemy mieć mega kryzysu skomentuj
2011-12-27 10:44:24 | *.*.*.* | Kredyt samochodowy bez zaswiadczen
Zawsze jest mega kryzys. Po prostu mamy panikę bo się o tym głośniej mówi ;] skomentuj
2010-12-23 14:22:28 | *.*.*.* | ubezpieczenie-szkoda.pl
Rolnicy sa uprzywilejowani także np. w postepowaniu upadłościowym kategorie rolnicze
wierzytelności mają pierwszeństwo w zaspokajaniu w stosunku do np. mojej firmy. A co ja
gorszy? skomentuj
2013-03-30 21:04:56 | *.*.*.* | klimatyzacja
oni maja swój PSL u władzy skomentuj